Milli Eğitim Bakanlığı, 2025 yılında gerçekleştirilecek öğretmen atamaları kapsamında branşlara göre kontenjan dağılımını duyurdu.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın daha önce yaptığı açıklamada, 10 bini Millî Eğitim Akademisi‘ne alınmak üzere toplam 25 bin öğretmenin istihdam edileceği belirtilmişti. Bu açıklamanın ardından, bakanlık sözleşmeli öğretmen atama takvimini kamuoyuyla paylaştı.
MEB tarafından ilan edilen 15 bin kontenjanın branşlara dağılımı da açıklandı. En çok kontenjan ayrılan ilk beş branş şöyle sıralandı: Sınıf öğretmenliği için 4 bin 378, özel eğitim öğretmenliği için 3 bin 87, din kültürü ve ahlak bilgisi için bin 802, okul öncesi öğretmenliği için bin 321 ve İngilizce öğretmenliği için 757 kontenjan belirlendi.
Yabancı dil branşlarında ise İngilizce için 757, Türkçe için 623, Arapça için 51, Almanca için 23, Rusça için 9 ve Farsça için 1 öğretmen ataması yapılacağı duyuruldu.
“Yaşayan Diller ve Lehçeler” dersi kapsamında Kürtçe için ayrılan kontenjanlar ise sınırlı kaldı. Bakanlık açıklamasına göre, Kurmanci lehçesi için 5, Zazaki lehçesi için ise yalnızca 1 kadro ayrıldı. Toplam 6 kontenjan ayrılması, Kürtçe öğretmen adayları arasında tepkilere neden oldu.
Geçmiş yıllardaki kontenjan verileri şu şekildeydi:
2021: 3 kontenjan (2 Kurmanci, 1 Zazaki)
2022: 2 kontenjan
2023: 50 kontenjan (35 Kurmanci, 15 Zazaki)
2024: 10 kontenjan
2025: 6 kontenjan
2023 yılında atanan 50 Kürtçe öğretmeniyle birlikte, toplam atanan Kürtçe öğretmen sayısı 132’ye ulaştı. Ancak batman, Diyarbakır, Van ve Mardin gibi şehirlerdeki dört üniversiteden mezun olan yaklaşık 2 bin Kürtçe öğretmen adayından yalnızca 199’u kamuya atanabildi.
Bu öğretmenlerden 45’i farklı alanlara yönelerek Kürtçe öğretmenliğinden ayrıldı. 30 öğretmen ise şu anda Halk Eğitim Merkezleri‘nde görev yapıyor.
Kürtçe, 2012 yılında yürürlüğe giren bir düzenlemeyle “Yaşayan Diller ve Lehçeler” başlığı altında, ortaokullarda (5-8. sınıflar) seçmeli ders olarak okutulmaya başlandı. Bu kapsamda yalnızca Kurmanci ve Zazaki lehçeleri müfredata dahil edildi.